Jumat, 07 Januari 2011

Konspirasi Syi’ah Dalam Peristiwa Karbala

Konspirasi Syi’ah Dalam Peristiwa Karbala
 
Apabila membicarakan tentang Hari Asyura yang jatuh pada tanggal 10 Muharam setiap tahun maka kita tidak dapat menghindarkan diri dari membicarakan tentang peristiwa Karbala yang begitu menyayat hati. Peristiwa tersebut merupakan kisah di mana Sayidina Hussain r.h yang merupakan cucunda Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam- dan juga anak Sayidina Ali r.h telah dibunuh dengan kejam di sebuah tempat yang bernama Karbala di Iraq. Rentetan dari peristiwa ini terdapat upacara-upacara khusus yang diadakan pada Hari ‘Asyura dengan cara yang amat bertentangan dengan syara’. Malah kelompok Syi’ah  juga telah mempergunakan peristiwa Karbala ini demi untuk meraih simpati umat Islam kepada kelompok mereka seolah-olah mereka ingin menggambarkan bahwa merekalah satu-satunya kelompok yang membela Ahlul Bait (keluarga Rasulullah).
Melalui makalah ini penulis akan membentangkan kisah yang sebenar disebalik pembunuhan Sayidina Hussain di Karbala, apakah amalan-amalan yang bertentangan dengan syarak ketika sambutan Hari ‘Asyura serta apakah sunnah-sunnah Nabi -shallallaahu alaihi wa sallam-. berkaitan dengan Hari ‘Asyura.


PERISTIWA KARBALA
Apabila Mu’wiyyah r.a meninggal dunia maka anaknya Yazid bin Mu’awiyyah r.h telah diangkat menjadi penggantinya. Perlantikan Yazid ini telah disetujui [bai’ah] oleh mayoritas para sahabat Nabi yang masih hidup termasuk para Ahlul Bait serta masyarakat Islam. Namun begitu penduduk Kufah yang rata-rata berfahaman Syi’ah  telah menolak kepimpinan Yazid dan ingin melantik Sayidina Hussain sebagai khalifah yang baru.
Lalu penduduk Kufah termasuk tokoh-tokoh Syi’ah  menulis surat kepada Sayidina Hussain mengundang beliau ke Kufah untuk tujuan tersebut. Mereka bukan sekadar berjanji akan taat setia kepada kepimpinan Sayidina Hussain malah mereka sanggup untuk menghunus senjata demi membela beliau serta menjatuhkan kerajaan Bani Umaiyah pimpinan Khalifah Yazid. Mendengarkan dukungan yang padu dari penduduk Kufah maka beliau mengutuskan Muslim bin ‘Aqil untuk meninjau keadaan sebenar di Kufah.
Sayidina Hussain menyebarkan berita ini serta niat beliau untuk ke Kufah kepada para sahabat serta anggota keluarga beliau bagi mendengar pandangan mereka. Namun demikian para sahabat terkemuka serta anggota keluarganya seperti ‘Abdullah Ibnu Abbas, Muhammad bin al-Hanafiyah, ‘Abdul Rahman bin Hisyam al-Makhzumi, ‘Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib, Abdullah bin Muti’ al-Afdawi, ‘Amru bin Sa’id, ‘Abdullah bin ‘Umar, Abu Sa’id al-Khudri dan lain-lain telah menentang niat Sayidina Hussain tersebut. Mari kita lihat beberapa ungkapan kata-kata mereka terhadap Sayidina Hussain.
‘Abdullah bin Abbas r.a berkata:
“Wahai sepupuku bagaimana anda boleh bersabar sedangkan saya tidak boleh bersabar. Saya bimbang anda akan binasa jika anda meneruskan hasrat anda itu. Penduduk Iraq adalah orang-orang yang suka memungkiri janji. Janganlah anda terpedaya dengan bujukan mereka.”
Dinukil dari buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula karya Prof. Dr. Ibrahim Ali Sya’wat, diterjemahkan oleh Dr Basri Ibrahim, terbitan Jahabersa, cetakan 2005 Kuala Lumpur, ms. 208.
‘Abdullah bin Ja’far bin Abi Talib pernah menulis kepada Sayidina Hussain sepucuk surat. Antara isi surat tersebut ialah:
“Saya sangat mengharapkan agar anda benar-benar merenung isi kandungan surat ini. Saya sebenarnya amat kasihan dengan anda kerana bimbang kalau-kalau anda akan binasa dan keluarga anda pula akan terhapus. Jika sekiranya anda binasa hari ini, akan padamlah cahaya bumi. Anda adalah salah seorang tokoh yang menjadi ikutan masyarakat dan harapan orang-orang mukmin. Janganlah anda tergesa-gesa bertolak ke Iraq.”
Di nukil dari buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula karya Prof. Dr. Ibrahim Ali Sya’wat, ms. 209.
‘Abdullah bin Jaafar bukan sekadar mengirim surat bertujuan untuk menghalangi Sayidina Hussain dari meneruskan rancangannya untuk ke Kufah, malah beliau juga telah meminta ‘Amru bin Sa’id, Gubernur Khalifah Yazid di Makkah untuk membujuk Sayidina Hussain agar membatalkan hasratnya tersebut. Namun begitu Sayidina Hussain tetap berkeras untuk berangkat ke Kufah. Mungkin timbul persoalan di benak hati para pembaca tentang kenapa para sahabat serta ahli keluarganya menentang niat beliau untuk ke Kufah. Maka di sini penulis beberkan beberapa sebab berkaitan dengan tentangan tersebut:
1) Mereka dapat mencium tipu daya golongan Syi’ah  di Kufah yang memang terkenal dengan pengkhianatan mereka terhadap Umat Islam. Mereka inilah kelompok yang telah mendukung ‘Abdullah Ibnu Saba’, dan terlibat dalam pembunuhan ‘Uthman bin ‘Affan r.a, mengkhianati Sayidina ‘Ali serta abang Sayidina Hussain yakni Sayidina Hassan r.a. Mereka berpandangan dukungan kuat yang menurut khabarnya datang dari penduduk Kufah hanyalah palsu dan tindakan mereka ini merupakan dalih mereka untuk menimbulkan susana kacau-balau di dalam masyarakat Islam.
2) Yazid bin Mu’awiyyah adalah seorang khalifah yang telah dibai’ah oleh majoriti umat Islam, dikalangan para sahabat-sahabat utama dan juga anggota keluarga Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-.. Maka dari sisi syarak perlantikan beliau sebagai khalifah adalah sah. Terdapat larangan dari Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. untuk memberontak terhadap pemerintah yang telah dilantik umat Islam secara sah.
Ada pula yang beranggapan bahwa Khalifah Yazid tidak memiliki ciri-ciri kepimpinan yang baik serta beberapa tuduhan tentang sifat-sifat buruk juga telah dilemparkan terhadapnya. Jika tuduhan ini benar sekalipun Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. telah memerintahkan umatnya untuk tetap taat kepada pemerintah yang pada zahirnya masih Islam walaupun dia seorang yang zalim. Sabda Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-:
Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang kamu cintai mereka dan mereka mencintai kamu. Kamu mendoakan mereka, mereka pula mendoakan kamu. Pemimpin yang jahat ialah pemimpin yang kamu membenci mereka, mereka juga membenci kamu dan kamu melaknat mereka, mereka juga melaknat kamu.
Baginda ditanya: “Tidak bolehkah kami perangi mereka dengan pedang?”
Jawab Baginda: “Tidak, selagi mana mereka mendirikan solat. Ingatlah, sesiapa yang dikuasai penguasa, lalu dia dapati penguasa itu melakukan maksiat kepada ALLAH, dia hendaklah membenci maksiat tersebut namun jangan mencabut tangan dari ketaatan.” – Hadis riwayat Imam Muslim no. 1855.
Oleh itu mereka menentang niat Sayidina Hussain untuk menyertai malah mengepalai pemberontakan penduduk Kufah tersebut
3) Mereka juga khawatir tindakan Sayidina Hussain ini akan menimbulkan pertumpahan darah sesama umat Islam dan akan melemahkan persatuan umat.
4) Mereka bimbang akan keselamatan Sayidina Hussain dan anggota keluarganya yang berkemungkinan akan dkhianati oleh penduduk Kufah atau diserang oleh tentera Khalifah Yazid.
Ternyata bujuk rayu mereka gagal untuk menghentikan hasrat beliau untuk ke Kufah. Kenapa agaknya Sayidina Hussain tetap berkeras untuk ke Kufah? Jawaban Sayidina Hussain adalah seperti berikut:
Saya telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. dan saya telah melakukan sesuatu yang telah ditentukan kepada saya tanpa mengira ia mendatangkan keburukan kepada diri saya atau memberikan keuntungan kepada saya.
Lalu ‘Abdullah bin Yahya berkata: Apakah mimpi anda itu?
Jawab al-Hussain: Saya tidak dapat menceritakannya kepada seseorangpun, malah saya tidak boleh memberitahu kepada seseorangpun sehingga saya bertemu dengan Tuhan saya – Rujuk Tarikh al-Umam wa al-Muluk, jilid 4, ms. 388.
Penulis nukil dari buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, ms. 270.
Sebenarnya sikap Sayidina Hussain ini memiliki persamaan dengan ‘Uthman bin Affan. Ketika rumah ‘Uthman dikepung oleh para pemberontak, para sahabat serta umat Islam telah menawarkan bantuan untuk menghancurkan kepungan tersebut. Namun ‘Uthman menolak penawaran tersebut demi untuk mengelak pertumpahan darah sesama umat Islam. Namun demikian motivasi sebenar ‘Uthman adalah hadis Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam- yang mengabarkan bahwa beliau akan mati syahid.
Dari Qatadah, bahawa Anas r.a menceritakan kepada mereka, dia berkata: Nabi -shallallaahu alaihi wa sallam-. mendaki gunung Uhud bersama Abu Bakar, ‘Umar, serta ‘Uthman. Tiba-tiba Uhud bergoncang. Baginda bersabda: Tenanglah wahai Uhud – aku kira baginda memukulnya dengan kakinya – tak ada di atas mu kecuali seorang Nabi, Shiddiq dan dua syahid. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 3697.
Ternyata al-Shiddiq itu gelaran bagi Abu Bakar r.a manakala ‘Umar telah syahid ketika menjadi khalifah, maka ‘Uthman berpendapat bahawa seorang lagi yang bakal syahid menurut sabda Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. tersebut adalah beliau sendiri. Itulah sebabnya ketika pemberontak menyerbu rumah ‘Uthman, beliau tetap menghalang para sahabat yang ada di situ untuk membantunya lalu berkata:
Saya bersabar menghadapi janji yang telah dijanjikan oleh Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. kepada saya. Saya akan berhadapan dengan kematian saya sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T.. – rujuk Tarikh al-Umam wa al-Muluk karya Imam al-Tabari, ms. 391-392.
Penulis nukil dari buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, ms. 265.
Malah al-Tabari juga melaporkan bahawa ‘Uthman tidak menghalang pemberontak untuk membunuhnya kerana:
Uthman telah bermimpi pada malam kejadian, Nabi -shallallaahu alaihi wa sallam-. datang menemuinya dan berkata kepadanya: Saya harap anda dapat berbuka bersama dengan kami pada malam ini. – Tarikh al-Umam wa al-Muluk, jilid 4. ms. 383.
Penulis nukil dari buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, ms. 265.
Tentang syahidnya ‘Uthman dan Sayidina Hussain maka Prof. Dr Ali Sya’wat berkata:
Tidakkah pembaca bersama dengan penulis yang pendirian yang diambil oleh al-Hussain adalah sama dengan pendirian yang diambil oleh ‘Uthman bin ‘Affan? Keduanya melihat kematian sebagai sesuatu yang sudah pasti berada dihadapannya. Keduanya juga telah dinasihati oleh keseluruhan orang-orang yang ikhlas yang berada disamping mereka. – Rujuk buku Kesalahan-Kesalahan Terhadap Fakta-Fakta Sejarah Yang Perlu Diperbetulkan Semula, ms. 271.
Apabila mendengar pergerakan rombongan Sayidina Hussain ke Kufah maka Yazid memerintahkan gubernur beliau di Basrah iaitu Ubaidullah bin Ziyad serta tenteranya untuk berangkat ke Kufah bagi memantau pergerakan Sayidina Hussain serta kebangkitan orang-orang Kufah. Tindakan Yazid bukanlah sesuatu yang sukar untuk difahami bagi mereka yang arif dalam bidang politik. Mana-mana pemimpin pasti akan berwaspada sekiranya terdapat isu-isu bahwa pemberontakan bakal terjadi dan ianya bukan saja boleh menggugat tampuk pemerintahannya malah akan menggugat kestabilan politik umat Islam pada masa itu.
Harus kita semua fahami bahawa perintah dari Yazid hanyalah untuk memantau atau memerhatikan sahaja pergerakan Sayidina Husain dan penduduk Kufah tersebut dan tindakan hanya perlu diambil sekiranya mereka terlebih dahulu memulakan serangan. Berikut merupakan pesanan Yazid kepada Ubaidullah bin Ziyad:
Saya mendapat tahu bahwa Hussain telah menuju ke Iraq. Oleh itu berkawallah di kawasan-kawasan perbatasan negeri. Siapa saja yang diragui, tahanlah dia dan sesiapa yang tertuduh tangkaplah dia. Tetapi jangan engkau perangi kecuali orang yang memerangi mu dan tulislah selalu kepada ku tentang apa yang berlaku. – Al-Bidayah Wa al-Nihayah, jilid 8, ms. 165.
Dinukil dari artikel Syi’ah  Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala yang ditulis oleh Mawlana Muhammad Asri Yusoff.
Di dalam riwayat yang lain Yazid telah berkata:
Adapun Hussain bin ‘Ali maka penduduk Iraq sekali-kali tidak akan melepaskannya sehinggalah mereka mengeluarkannya untuk memberontak. Maka sekiranya dia keluar memberontak terhadapmu dan engkau dapat menangkapnya maka maafkanlah dia kerana beliau mempunyai pertalian rahim yang sangat hampir dengan kita dan juga mempunyai hak yang sangat besar. – Tarikh al-Umam wa al-Muluk, jilid 4, ms. 238. Dinukil dari artikel Syi’ah  Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala.
Oleh itu siapa sebenarnya yang membunuh Sayidina Hussain? Maka terdapat dua riwayat tentang peristiwa di Karbala ini.

VERSI PERTAMA: Ubaidillah bin Ziyad telah bertindak berlebihan dari arahan sebenar Yazid lalu menyerang Sayidina Hussain dan rombongannya di Karbala. Tindakan Ubaidillah bin Ziyad hanyalah bertujuan untuk menunjukkan kehebatannya serta menjilat khalifah. Apa yang mengherankan adalah tindakan penduduk Kufah yang kononnya sanggup untuk berkorban jiwa dan raga untuk mengangkat Sayidina Hussain sebagai Khalifah serta menjatuhkan Yazid telah melarikan diri apabila melihat kemaraan tentera Ubaidillah bin Ziyad.
Maka terpaksalah Sayidina Hussain dan rombongannya yang hanya berjumlah sekitar 70 orang berhadapan dengan tentera Ubaidillah yang jauh lebih besar jumlahnya dari mereka. Kemana pergi penduduk Kufah yang dikatakan terdapat sejumlah 12,000 orang yang telah bersiap sedia untuk menerima Sayidina Hussain? Sekiranya 12,000 penduduk Kufah yang jumlah tersebut sebenarnya adalah jauh lebih besar dari tentera Ubaidillah mempertahankan Sayidina Hussain kemungkinan besar tentera Ubaidillah akan dapat dikalahkan.
Namun demikian ini hanya membuktikan bahawa penduduk Kufah memang pada asalnya tidak memiliki niat untuk menaikkan Sayidina Hussain sebagai Khalifah. Perkara ini sebenarnya adalah sebagian dari agenda kelompok Syi’ah  untuk menimbulkan fitnah di kalangan umat Islam iaitu dengan mengadu domba Sayidina Hussain dengan Yazid.

VERSI KEDUA: Ubaidillah bin Hussain sebenarnya mematuhi arahan Yazid dan tidak melancarkan serangan tersebut. Wakil Sayidina Hussain di Kufah iaitu Muslim bin ‘Aqil telah mencium konspirasi yang sedang dirancang oleh penduduk Syi’ah di sana. Sebelum Muslim dibunuh oleh penduduk Kufah beliau sempat mengutus ‘Umar bin Saad bin Abi Waqqas kepada Sayidina Hussain yang semakin dekat ke bandar Kufah tentang kecurangan golongan Syi’ah. Maka Sayidina Hussain membatalkan hasratnya untuk ke Kufah dan mengubah laluan rombongannya menuju ke Syam untuk menemui Yazid. Ini jelas menunjukkan bahwa Sayidina Hussain telah meninggalkan niat asalnya untuk memberontak terhadap Yazid dan telah menunjukkan kesediannya untuk membai’ah Yazid.
Golongan Syi’ah di Kufah mula panik dengan perubahan arah tersebut kerana sekiranya Sayidina Hussain berbai’ah kepada Yazid maka musnahlah segala perancangan kotor mereka untuk memporak-perandakan kesatuan umat Islam. Sekiranya Hussain berada di pihak Yazid maka sudah pasti mereka akan dihancurkan oleh tentera Islam. Menurut ulamak Syi’ah sendiri iaitu Mulla Baaqir Majlisi tentera Syi’ah lengkap bersenjata dari Kufah mengejar rombongan Sayidina Hussain dan mereka bertemu di Karbala. Menurut Mulla Baqir Majlisi:
Sejarah memaparkan bahawa dialah (iaitu Syits bin Rab’ie seorang Syi’ah dari Kufah) yang mengetuai 4000 bala tentera untuk menentang Sayidina Hussain dan dialah orang yang mula-mula turun dari kudanya untuk memenggal kepala Sayidina Hussain – Mulla Baaqir Majlis, Jilaau al-‘Uyun, ms. 37.
Dinukil dari artikel Syi’ah  Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala.
Apa pun jua berkaitan dengan kedua-dua riwayat di atas, ternyata Yazid bebas dari tuduhan membunuh Sayidina Hussain. Maka syahidlah Sayidina Hussain di Karbala. Setelah peristiwa itu Yazid telah memberi perlindungan kepada ahli keluarga Sayidina Hussain yang selamat dari serangan tersebut sehingga mereka kembali ke Madinah.
Justeru itu dapat kita pahami bahawa kisah Karbala versi Syi’ah  yang menyatakan Yazid adalah pembunuh sebenar Sayidina Hussain, malah kononnya Yazid telah menyuruh kepala Sayidina Hussain dipenggal untuk diserahkan kepadanya, adalah tidak benar sama sekali. Apa yang harus kita pahami bahawa riwayat-riwayat yang menyatakan Yazid sebagai pembunuh Sayidina Hussain 90% daripadanya adalah daripada Abu Mikhnaf, al-Saaib al-Kalbi dan anaknya Hisyam yang merupakan penganut aliran Syi’ah Rafidhah yang ekstrim dan telah dituduh sebagi pendusta oleh ulamak-ulamak Rijal (ilmu mengkaji biografi para perawi).
Begitu jelas bahwa pihak yang sebenarnya bertanggungjawab di atas kematian Sayidina Hussain adalah golongan Syi’ah  di Kufah. Malah ‘Abdullah ibnu ‘Umar r.a seorang sahabat Nabi yang besar kedudukannya bahkan Rasulullah -shallallaahu alaihi wa sallam-. pernah bersabda tentang beliau: Sesungguhnya ‘Abdullah [Ibnu ‘Umar] adalah seorang lelaki yang soleh [rujuk hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 3740] telah mempertanggungjawabkan penduduk Kufah atas kematian Sayidina Hussain. Dari Abdul Rahman bin Abi Na’m dia berkata:
Aku melihat (Abdullah) Ibn ‘Umar ditanya oleh seorang lelaki berkenaan hukum darah lalat. Ibn ‘Umar bertanya: Kamu berasal dari mana? Lelaki itu menjawab: Aku dari orang-orang Iraq.
Lalu Ibn ‘Umar berkata: Lihatlah orang ini, dia bertanya kepada aku berkenaan darah lalat padahal mereka (orang-orang Iraq) membunuh cucu Nabi -shallallaahu alaihi wa sallam-.. Aku mendengar Nabi -shallallaahu alaihi wa sallam-. bersabda: Mereka berdua (Hasan dan Husain) adalah penyejuk hatiku di dunia. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 5994.
Malah Sayidina Hussain sendiri telah menyalahkan penduduk Kufah di atas peperangan berat sebelah yang terpaksa beliau hadapi di Karbala. Telah diriwayatkan bahawa ucapan beliau yang terakhir sebelum terbunuh di Karbala adalah:
Ya Allah, berilah putusan di antara kami dan di antara orang-orang yang mengajak kami untuk menolong kami, namun ternyata mereka membunuh kami.
Rujuk buku Pengkhianatan Pengkhiantan Syi’ah  Dan Pengaruhnya Terhadap Kekalahan Umat Islam karya Dr. Imad Ali Abdus Sami’, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta 2006, ms. 35-36.
Bahkan ulamak Syi’ah Mulla Baaqir Majlisi juga telah meriwayatkan kata-kata terakhir Sayidina Hussain sebelum syahid di Karbala:
Wahai orang-orang Kufah! Semoga kamu dilaknat sebagaimana dilaknat niat-niat jahat kamu. Wahai orang-orang yang curang, zalim dan pengkhianat! Kamu telah menjemput kami untuk membela kami di waktu kesempitan tetapi bila kami datang untuk membela kamu dengan menaruh kepercayaan kepada kamu maka sekarang kamu hunuskan pedang dendammu kepada kami dan kamu membantu musuh-musuh di dalam menentang kami. – Mulla Baaqir Majlis, Jilaau al-‘Uyun, ms. 391.
Dinukil dari artikel Syi’ah  Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala.
Seterusnya Mulla BaaqirMajlisi juga merakamkan doa Sayidina Hussain terhadap golongan Syi’ah:
Binasalah kamu! Tuhan akan membalas bagi pihakku di dunia dan di akhirat… Kamu akan menghukum diri kamu sendiri dengan memukul pedang-pedang di atas tubuh mu dan muka mu dan kamu akan menumpahkan darah kamu sendiri. Kamu tidak akan mendapat keuntungan di dunia dan kamu tidak akan sampai kepada hajatmu. Apabila mati nanti sudah tersedia azab Tuhan untuk mu di akhirat. Kamu akan menerima azab yang akan diterima oleh orang-orang kafir yang paling dahsyat kekufurannya. – Mulla Baaqir Majlis, Jilaau al-‘Uyun, ms. 409.
Dinukil dari artikel Syi’ah  Pembunuh Sayyidina Hussain di Karbala.

Sumber:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar